Blog
25
09
2016

Η γνώση της άγνοιας είναι η αρχή της γνώσης.

Είναι αναμφίβολο γεγονός πως οι πολεμικές τέχνες, εδώ και αρκετές δεκαετίες αποτελούν μια πολύ ενδιαφέρουσα πτυχή από τις επιλογές που έχει ο άνθρωπος για σωματική δραστηριότητα, η δε αναγνωρισιμότητα και δημοτικότητά τους (κυρίως λόγω των ταινιών) έχει εκτιναχθεί σε σχέση με το παρελθόν.

Οι πολεμικές τέχνες και η ενασχόλησή τους με αυτές, έχουν εισχωρήσει σε τόσο μεγάλο βαθμό στην δυτική κοινωνία, που είναι πραγματικά δύσκολο να συναντήσεις κάποιον που να μην γνωρίζει έστω ένα άτομο από το περιβάλλον του (συγγενείς – φίλους – γνωστούς) που να μην έχει ασχοληθεί ή να ασχολείται με τις πολεμικές τέχνες.

Με το πέρασμα του χρόνου, (σημείο των καιρών ή συνειδητοποίηση ουσιαστικής ανάγκης;) οι ενδιαφερόμενοι, συναντούν ολοένα και περισσότερο τον όρο Αυτοάμυνα, στην αναζήτησή τους για τις Πολεμικές τέχνες.

Η συνεχή είσοδος νέων τεχνοτροπιών Αυτοάμυνας, θεαματική ομολογουμένως τα τελευταία χρόνια, από τη μια λόγω του αχανές πλαισίου των Πολεμικών τεχνών και από την άλλη λόγω της πληθώρας των πληροφοριών που υπάρχουν στο διαδίκτυο, προβληματίζει και μπερδεύει περισσότερο απ’ όσο ξεδιαλύνει και ξεκαθαρίζει τα πράγματα.

Οταν λοιπόν ένας ενδιαφερόμενος, ξεκινά την αναζήτηση και πληροφόρηση για τον μαγικό αλλά παράλληλα αχανή χώρο των Πολεμικών τεχνών, έρχεται αντιμέτωπος με τόσα πολλά, που το λιγότερο που μπορούν να προκαλέσουν, είναι το να τον μπερδέψουν.

Τι μπορεί λοιπόν να συναντήσει σε αυτή την αναζήτηση;

Αρχικά πολλές εκατοντάδες και διαφορετικές ονομασίες τεχνών – στυλ – συστημάτων – τεχνοτροπιών – εκπαιδευτικών προγραμμάτων, υποσυστημάτων κλπ, κλπ, κλπ.

Πρώτη σκέψη. Τι είναι όλα αυτά; Tι να σημαίνει και κυρίως τι αντιπροσωπεύει το καθένα;

Μέσα στη προσπάθεια του να πληροφορηθεί, συναντά ένα τεράστιο όγκο δεδομένων. Μπορεί να διαβάσει για το ίδιο σύστημα, ακόμα και για το ίδιο θέμα, δεκάδες και εντελώς διαφορετικές προσεγγίσεις. Τα πράγματα αντί να ξεκαθαρίζουν γίνονται ολοένα και πιο θαμπά και αινιγματικά.

Η αλήθεια είναι πως δεν υπάρχουν παγιωμένα πρότυπα στις Πολεμικές τέχνες, και παρ’ όλο που αυτό μπορεί να προκαλεί σύγχυση στους νέους αναζητητές, γενικά είναι καλό, επειδή επιτρέπει την ύπαρξη διαφορετικών απόψεων, μοντέλων κλπ και μιας ποικιλίας προσβάσεων και ιδιαιτεροτήτων που μπορεί να καλύψει τον καθένα.

Όταν λοιπόν καταλήγει κάποιος/α στο να παγιώσει την επιλογή τέχνης, αρχίζει να διερωτάται.

Παραδείγματος χάριν, ποιος είναι καλός Δάσκαλος; Ποια είναι τα κριτήρια που χαρακτηρίζουν κάποιον Δάσκαλο/Εκπαιδευτή ως καλό; Aν πράγματι υπάρχουν διαφορές ποιες είναι αυτές και πως θα τις ανακαλύψω;

Η απάντηση κατά τη γνώμη μου είναι απλή. Με την τόση ευκολία εισαγωγής δεδομένων στο ίντερνετ, ΔΕΝ υπάρχει γρήγορος τρόπος που να σας δίδει σίγουρα αποτελέσματα ώστε να ελέγξετε διαδικτυακά ποιος είναι καλός Εκπαιδευτής Αυτοάμυνας, ή ακόμα σωστότερα, ποιος είναι ο κατάλληλος Εκπαιδευτής για εσάς.

Η συμβουλή μου είναι να αποφεύγετε τα μεγάλα και παχιά λόγια και υποσχέσεις που θα συναντήσετε για αποτελέσματα σε χρόνο ρεκόρ, και να μένετε μακριά από Εκπαιδευτές που έχουν ασαφή, ή θολό, ή και καθόλου βιογραφικό!!! στη σελίδα τους.
Σε κάθε περίπτωση, μην επιδείξετε επιπολαιότητα και βιασύνη.

Αυτό τελικά που χρειάζεται, είναι το να γίνει η είσοδος σας ή τα πρώτα βήματα σας αν προτιμάτε, με επιφυλακτικότητα μεν, εμπιστοσύνη στο ένστικτό σας δε, και σε κάθε περίπτωση με ανοιχτή διάθεση και οξυδερκή νου.

Υπάρχει όμως ασφαλής και εγγυημένος τρόπος να ανακαλύψετε τον Κατάλληλο για εσάς Δάσκαλο/Εκπαιδευτή, πριν την εκπαίδευσή σας μαζί του; ΟΧΙ, δεν υπάρχει.

Αν δεν μορφώσετε αρχικά μια προσωπική άποψη και στη συνέχεια δεν την ισχυροποιήσετε με μια διά ζώσης προπόνηση (ζητείστε να κάνετε δοκιμαστικό μάθημα), καμία πληροφορία από το ίντερνετ, φυλλάδια κλπ, δεν είναι επαρκής.

Οσες περγαμηνές κι αν παρουσιάζονται, θα πεταχτούν αργά ή γρήγορα στο κάλαθο των αχρήστων, αν ο άνθρωπος που θα συναναστραφείτε και θα δοκιμάσετε/δεχτείτε ως Δάσκαλός σας, δεν σας δημιουργήσει ένα αίσθημα εμπιστοσύνης, και εν τέλει δεν έχει όλα ή πολλά από τα απαραίτητα για εσάς συστατικά, που θα επιδράσουν θετικά στις αισθήσεις σας και θα καλύψουν τα ζητούμενά σας.

Είναι επίσης σημαντικό αν υπάρξει έλλειψη στοιχείων που θα κερδίσουν το σεβασμό σας, θα σας προκαλέσουν και θα ενισχύουν τον θαυμασμό κλπ.

Τα όσα θα παίξουν ρόλο, στο καθαρά πρακτικό κομμάτι της εκπαίδευσης, δημιουργούν ένα μακρύ κατάλογο που ποικίλει από άτομο σε άτομο, σύμφωνα με την ιδιοσυγκρασία, τις επιδιώξεις του κλπ κλπ κλπ.

Το σημαντικότερο όλων είναι, πρέπει να είναι, ότι, ο Δάσκαλος που έχετε απέναντι σας, έχει καταλάβει το λόγο για τον οποίο βρίσκεστε εκεί. Δεν αρκεί μόνο το να θέλει, πρέπει και να γνωρίζει και ταυτόχρονα να μπορεί να υποστηρίξει αυτή τη γνώση, με βάση τη λογική, την επεξήγηση, την ανάλυση, και αρκετά στοιχεία ακόμα. Ένα από τα επίσης βασικά, είναι να υποστηρίζει η τεχνοτροπία ή η προπονητική που ακολουθεί, τις ανάγκες σας.

Για παράδειγμα, μια σχολή που επικεντρώνεται στο αθλητικό κομμάτι των πολεμικών τεχνών, δεν μπορεί να καλύψει την ανάγκη σας για Αυτοάμυνα, και ενώ εξ ορισμού, όλες οι Πολεμικές τέχνες εμπεριέχουν το κομμάτι της Αυτοάμυνας, δεν έχουν όλες την ίδια μάχιμη προσέγγιση και εξειδίκευση σε αυτό τον πολυσύνθετο τομέα.

Επίσης, σημαντικό ρόλο παίζει και η αντιστοιχία “αυτών που προσφέρει μια τέχνη” με τον βαθμό που την κατέχει (όχι στο δίπλωμα, αλλά στην ουσία) ο Εκπαιδευτής, αλλά και τον ζήλο που δείχνει στην περαιτέρω μάθησή/εκπαίδευσή του, όπως και το γεγονός, του να είναι άνθρωπος με ανοιχτό νου και αναζητητής της γνώσης, απ΄όπου κι αν αυτή προέρχεται.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα, στην πλειοψηφία όσων ξεκινούν την ενάσχολησή τους με τις Πολεμικές τέχνες, αφενός είναι ότι δεν έχουν ξεκάθαρους στόχους στην εκκίνησή τους, αφετέρου ότι δεν διαθέτουν την απαραίτητη γνώση, ώστε να αξιολογήσουν επαρκώς τις γνώσεις και το επίπεδο του εκπαιδευτή.

Να θυμάστε πως υπάρχουν πολλές πόρτες στις Πολεμικές τέχνες, oι οποίες όμως ανοιγοκλείνουν και από τις δύο μεριές. Αν απογοητευθείτε από την αρχική επιλογή σας, ΜΗΝ καταδικάσετε εν γένει τον χώρο. Οπλισμένοι με την εμπειρία σας, αναζητήστε μια άλλη σχολή, έναν άλλο Εκπαιδευτή, ίσως και ένα άλλο στυλ.

Να θυμάστε επίσης πως το πέρασμα σας σε μια ή περισσότερες από αυτές τις πόρτες, είναι δυνατόν να επέλθει με πολλές και διαφορετικές μορφές.

Τελικά όμως, το σημαντικότερο στοιχείο στη διαδρομή μας σε αυτόν τον μαγικό, πολυποίκιλο και ανεξάντλητο χώρο, σε όποιο πεδίο και αν τοποθετούμε τον εαυτό μας (μαθητής – εκπαιδευτής), είναι να παραδεχόμαστε, ότι χρειαζόμαστε βελτίωση σε όποιο επίπεδο κι αν βρισκόμαστε και να προσπαθούμε συνέχεια να γινόμαστε καλύτεροι.

Να κατέχουμε δηλαδή, τη γνώση της άγνοιας μας.

Master Mιχάλης Κοσσυβάκης
Eκπαιδευτής Ενοπλης και Αοπλης μάχης – Διεθνής εισηγητής

Χρήσιμα Tips.

A. Mην σας επαναπαύει η ηλικία του Εκπαιδευτή. Yπάρχουν άνθρωποι στον χώρο μας, που διδάσκουν, και ενώ είναι 40, 50 ή και 60 ετών, η ενασχόλησή τους με τις πολεμικές τέχνες, πολλές φορές είναι μονοψήφιου αριθμού χρόνων! ή με πολύ μεγάλα διαστήματα παύσης.

Β. Μην θαμπώνεστε με το πλήθος διπλωμάτων που είναι αναρτημένα στο γραφείο. Δείτε αν είναι απλά συμμετοχές ή βαθμοί, και κυρίως δείτε τις χρονολογίες που έχουν αποκτηθεί.

Γ. Μην εντυπωσιάζεστε με τις γρήγορες κινήσεις, ενός παλιού μαθητή που βλέπετε στην τάξη ή και του Δασκάλου. Η ταχύτητα έχει πολύ μεγάλη απόσταση από την σωστή εκτέλεση.

Δ. Εάν έχετε καθορισμένους στόχους (π.χ αυξημένη ανάγκη αυτοπροστασίας, λόγω δουλειάς, τόπου διαμονής κλπ) μην παρασύρεστε από το που πηγαίνει η παρέα. Μείνετε εστιασμένοι στον στόχο σας. Ψάξτε για την κατάλληλη σχολή για εσάς.

Ε. Δώστε ανάλογη προσοχή και στο επίπεδο μόρφωσης του Εκπαιδευτή. Προσέξτε τη σύνταξή του, το λεξιλόγιο που χρησιμοποιεί, την ευχέρεια λόγου που κατέχει κλπ. Οι πολεμικές τέχνες, είναι πολλά παραπάνω από την σωματική κίνηση.

Ζ. Το να ενταχθείτε σε τμήμα, που εμπεριέχει όλες τις ηλικίες, δεν είναι η ορθή, ή η ασφαλέστερη, αν προτιμάται, επιλογή. Προτιμήστε σχολές που έχουν ξεχωριστά και αυτόνομα τμήματα ενηλίκων.

Η. Μην εγκαταλείψετε, εάν απογοητευτείτε. Δώστε περισσότερο χρόνο στον εαυτό σας, ή αλλάξτε σχολή. Η είσοδός σας, στον χώρο των Πολεμικών τεχνών, μόνο ευεργετικά αποτελέσματα μπορεί να επιφέρει με την πάροδο του χρόνου.

author: Μιχάλης Κοσσυβάκης

Comment
0

Leave a reply